Nu tändas miljoner värmeljus...

Tål att tänkas på:

Nu tändas miljoner värmeljus - 300 miljoner förbrukas i Sverige varje år, många under jul- och nyårshelgen. Om de lämnas till återvinning kan 95 procent av energin sparas och 100 procent av metallen.

Varje svensk förbrukar i genomsnitt 33 värmeljus/år. Ljusen räknas som förpackningar och ska slängas bland metallförpackningar på återvinningsstationen. Aluminium är en miljömässig dålig lösning i slit- och slängsamhället eftersom det går åt mycket energi vid produktionen. Men om vi återvinner aluminium sparar vi 95 procent av den energi som annars behövs för att göra helt ny aluminium. Aluminium kan återvinnas hur många gånger som helst! Lämna in värmeljus-behållaren som metallförpackning! Återvinning av alla värmeljusbehållare motsvarar utsläpp av tusen ton koldioxid (naturskyddsföreningen - http://www.naturskyddsforeningen.se/press/pressmeddelanden/?news=853).


Idag när jag kom hem från en pluggdag bestående av ett Söderköpingsbesök och skrivande av projektarbete så fick jag en glad överraskning. Jag har massor med tv-kanaler!! Har bara haft 1:an, 2:an och 4:an sen jag flyttade hit. Nu har jag äntligen lite kanaler att zappa emellan.. good shit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0